Wanneer toepassen?
De training van deze vergeten vaardigheden kan:
1) direct worden ingezet in veranderkundige trajecten binnen organisaties in het bedrijfsleven.
2) indirect worden ingezet in het onderwijs door de training op te nemen in het curriculum van onderwijsinstellingen of de HRM functie ondersteunen.
- Mogelijkheden van toepasbaarheid in het bedrijfsleven
- In new skills for new jobs trajecten
- Samenwerking tussen (aan elkaar onbekende) organisaties
- Bij strategische (her)definitie & Backcasting ter ondersteuning van de strategische dialoog
- In de begeleiding van vastgelopen projecten/crashed projects
- bij teamontwikkeling; de samenhang van individuele wilsimpulsen met collectieve belangen
- bij intervisie; collectief leren, kennisdeling en de verdieping van samenwerking
- bij implementatie van nieuw beleid na veranderkundige processen.
- bij het oefenen van individualisme en teamkracht in de invloedsfeer.
- in het versnellen van besluitvormingsprocessen.
- bij het verbeteren en optimaliseren van gesprek en luisterniveau's.
- bij het bouwen van een (intern of exten) platform om nieuwe ideeen bloot te leggen.
- Visie op inbedding in het Onderwijs
- Als doorlopende dialoog in een duurzame leeromgeving:
De perceptie op onderwijs is op een keerpunt.
Met de focus op een wereldwijde maatschappelijke evolutie gaat het om de vraag:
“What is needed in the educational field beyond learning?“
John Goodlad zegt het treffend: ‘The educational field should be seen as a moral endeavour. Deze morele beproeving gaat over de totale verantwoordelijkheid die het onderwijs draagt en wat voor (toekomstige) sturing dit vraagt.
In het huidige onderwijsbestel zien we de aanname dat het onderwijs programmeerbaar zou zijn inclusief een gegarandeerd eindresultaat wat van te voren al bepaald is. Volgens G. Biesta (Professor of Educational Theory and Policy, University of Luxembourg), vormt deze technologische verwachting van het onderwijs, de kernproblematiek.
Het is aan de tijd om te begrijpen dat er een radicaal andere benaderingswijze van het onderwijs nodig is met aandacht voor het sociale vraagstuk, dat onderwijs bijvoorbeeld een antwoord moet gaan vinden op vernieuwende gemeenschapsvorming. ‘Het werkelijk anticiperen op het feit dat er steeds meer mensen op de wereld komen die als unieke en autonome individuen reageren op wat en wie de ander is, dát wordt de grootste verantwoordelijkheid van het onderwijs'zo zegt professor Biesta.
Welke forgotten skills hebben leerlingen, studenten, docenten en onderwijsmanagers dan nodig?
Hoe kunnen we in het onderwijs tot een duurzame en juiste relatie tot elkaar komen?
In de vorm van gastcolleges, workshops en/of adviestrajecten kan de Ronde Tafel methodiek een meerwaarde betekenen.